Du är här: Startsida >


Mer från Ljungskile Nyheter:
• Facebook Elänk till extern webbplats, öppnas i nytt fönster)
• Twitter Elänk till extern webbplats, öppnas i nytt fönster)
• Instagram Elänk till extern webbplats, öppnas i nytt fönster)
JOURNALISTLINJEN
linje
Sidan uppdaterad 2016-08-16
linje
Dela |
linje

Ansök till kursen

Ansökan görs bäst i digitalt ansökningsformulär på Folkhögskola.nu. Klicka på länken ovnanför och därefter på knappen Ansök här på Folkhögskola.nu.

linje

Tio tips till blivande journalister

linje

RÖSTER
OM UTBILDNINGEN

Katrin Niklasson

– Även om jag redan under utbildningen upplevde allt vi gjorde som lärorikt, var det först när jag kom ut i verkligheten som jag på allvar insåg hur goda kunskaper jag fått med mig. För det fick jag verkligen! Mina två år på journalistlinjen gav mig en stabil och praktisk grund att stå på, som jag har med mig i mitt arbete varje dag. Dessutom var åren på skolan väldigt utvecklande på det personliga planet och väldigt, väldigt roliga.

Katrin Niklasson, reporter på Alingsås Tidning. Gick ut 2010

linje

Victor Jensen

– Jag jobbar på P4 Väst Sveriges Radio, mest som kriminalreporter och bilindustrireporter. En stor fördel med utbildningen i Ljungskile var att mycket av arbetet var praktiskt. I stället för att det var mycket teori som skulle läsas in fick man lära sig journalistiken praktiskt, vilket gav mycket. Utbildningens kontakt med P4 Väst gjorde att jag kunde göra praktik där. Sedan dess har jag varit kvar på redaktionen. Så det var ett bra upplägg på utbildningen.

Victor Jensen, reporter på Sveriges Radio P4 Väst. Gick ut 2011

linje

Maja Jerosimic

– Tiden på Ljungskile gav mig självförtroende att komma in i branschen. Det bästa är att utbildningen är så praktiskt inriktad. Det är en tuff bransch och för att få jobb i medievärlden så krävs det dels praktiska kunskaper, dels en förståelse för mer etiska och journalistiskt utmanande frågor. Det tycker jag att jag fick på Ljungskile, och genom de många praktikperioderna fick man en fot in i branschen. Dock vill jag också säga att eftersom arbetsmarknaden inom detta område är väldigt tuff så bör man ha en personlighet som inte ger upp, och ett ”jävlaranamma” för att få jobb som journalist.

Maja Jerosimic, programledare på Sveriges Radio P4 Sjuhärad. Gick ut 2010.

linje

Robin Nilsson

– Jag tycker att utbildningen i Ljungskile gav mig en bra grund att stå på som journalist. Genom det praktiska arbetet lärde jag mig de mekanismer som behövs för att en stor redaktion ska kunna producera journalistik i världsklass, i flera olika kanaler.

Robin Nilsson, onlineredaktör på Aftonbladet. Gick ut 2010.

linje

Maria Björn

– Ljungskiletiden gav mig många praktiska erfarenheter, inte minst genom praktikperioderna som var värdefulla både fšr självförtroendet och för kontakterna ut i arbetslivet. Ett mycket bra komplement till mina studier på universitetet. Att ha god förståelse för journalistik är ett stort plus för mig även i min nuvarande yrkesroll.

Maria Björn,
Kommunikatör på Göteborgs kulturkalas, Göteborg & Co. Gick ut 2005.

linje

Marcus Leifby

– Journalistutbildningen på Ljungskile folkhögskola är perfekt. I stället för att råplugga in tentor som man ändå glömt dan efter jobbar vi praktiskt. Det i sin tur gör att man, efter avslutatd utbildning, kan kliva in på i stort sett vilken redaktion som helst och känna att man kan göra ett bra jobb.

Marcus Leifby, reporter på Sportbladet. Gick ut 2006.

linje

Zara Tellander

– Fantasiska vänner! Kunskaper och kontakter som möjliggjort att jag kunnat få jobb som a) skrivande journalist, TTELA, b) webbjournalist, TTELA/Bohusläningen, c) radiojournalist, SR Väst, P4, d) tidningsredigerare, TTELA. En bank av idéer – kunskapskällor – sköna konktakter – inspiraktion. Mycket bra ute i arbetslivet. Man kan lösa det mesta.

Zara Tellander, komunikatör på Kultur i Väst. Gick ut 2010.

linje

Robert Laul

– Utbildningen har egentligen gett mig allt. Jag fick fast jobb direkt efter långa praktiken. Utbildningen ger en mycket bra grund i hantverket journalistik.

Robert Laul, sportreporter på Aftonbladet. Gick ut 2000.

linje

Sanna Schiller

– Mina två år i Ljungskile gick alldeles för fort! Redan första veckan kände jag att jag hittat rätt. Engagemanget från lärarna var stort och stämningen i klassen hög, vi hade ofta väldigt roligt tillsammans. Jag upptäckte att lära genom att göra, varvat med teori och intressanta diskussioner om journalistik, passar mig väldigt bra. De tre praktikperioderna gjorde mig orädd, botade min telefonskräck och var en ovärderlig väg in i branschen.
Jag minns min tid på journalistlinjen med stor glädje, visst var det kämpigt och högt tempo från och till, men tusan vad kul det var.

Sanna Schiller, frilansjournalist. Gick ut 2009.

linje

Sven Bergman

– Tiden på skolan betydde väldigt mycket för mig. En explosion i engagemang, inspiration och utveckling! Både personligen och yrkesmässigt. Lärarna var kanon. Jag var ”grön” när jag började, och utbildningen gav en bra grund och framför allt en lust att jobba som journalist.

Sven Bergman, frilans för SVT och TV4, vinnare av Stora journalistpriset 2005, 2007 och 2013.
Gick ut 1991.

linje

Emil Björklund

– Den har gett mig en framtid som jag troligen inte skulle ha annars. Kunskap, utveckling, färdighet och två väldigt roliga år.

Emil Björklund, reporter på Borås Tidning. Gick ut 2010.

linje

 


Tvåårig yrkesutbildning med inriktning mot tidning och radio. Kursen har ett tydligt digitalt fokus, innehåller frilansdagar och en kurs i kommunikatörens roll. Radiokursen görs i samarbete med Sveriges Radio.
   Utbildningen innehåller sammanlagt tre månaders praktik. Teori varvas med redaktionsarbete i mediehuset Ljungskile Nyheter.
   Branschfolk bjuds regelbundet in till gästföreläsningar, för att inspirera och informera om arbetsmarknadens villkor.


Målsättning med kursen

Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta som journalist och söker en grundutbildning eller som vill komplettera tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet med en yrkesinriktad påbyggnad i journalistik. Den är också lämplig för dig som tänker jobba som kommunikatör eller vill utveckla ett intresse för skrivande och radio för exempelvis frilansverksamhet.

En särskild vecka tillägnas just frilansverksamhet där deltagarna får lär sig starta företag och sälja in frilansidéer hos uppdragsgivare. Våra examinerade kursdeltagare jobbar som journalister inom dagspress, radio eller feature. Flera jobbar också som kommunikatörer eller informatörer inom den offentliga sektorn.

Medierna är en betydelsefull arena för information och debatt. Därför har journalisterna en nyckelroll i en modern demokrati. För att garantera en allsidig samhällsdebatt och en engagerad och vital demokrati är det viktigt att det finns olika utbildningar som leder fram till journalistyrket. Ljungskile folkhögskola är ett etablerat alternativ för dig som vill studera journalistik. Vi har utbildat journalister mer än 30 år.

Vi arbetar i projekt med folkbildningens metod av teori och praktik som grund. Målsättningen är att du skall behärska yrkets alla verktyg efter två år på skolan. Vi lägger särskild tonvikt på träning av flerkanalspublicering på papper, webb och i radio. Det ger dig goda förutsättningar att konkurrera om jobb inom webbjournalistik med arbete inom de digitala kanalerna.

Ansökan sker i första hand till årskurs 1. Har du förkunskaper motsvarande första årskurs, kan du söka direkt till andra året. Vi uppmanar särskilt dig som har annan kulturell/nationell bakgrund att söka. Ett grundkrav är att du behärskar det svenska språket i både skrift och tal.

Kurstiden är 37 veckor per läsår. Du kan bli studerandemedlem i Svenska Journalistförbundet under studietiden.

Du kan påverka utbildningen genom elevfackligt arbete i elevrådet, samt genom journalistutbildningens eget linjekollegium.

Efter genomförd utbildning erhåller du ett kursintyg.

Upp


Kursinnehåll – Första året

En bred grundkurs med tidnings- och radiojournalistik, journalistisk metod, statskunskap, kreativt skrivande och en praktisk verktygslåda med yrkesträning i tidningsredigering, bildjournalistik, videofilmning och -redigering, nyhetsradio, programproduktion och redaktionellt arbete.

Tidningsjournalistik
Nyhetsartiklar, referat, reportage och intervju, redigering, nyhetsvärdering, källkritik. Rutiner för lokal bevakning. Fördjupande reportage- och featureträning, praktik på tidning, textseminarier. Målet är en god inblick i lokalreporterns vardagsarbete.

Radiojournalistik
Grundläggande teknikutbildning i digital radio i PC miljö och redigeringsprogrammet DIGAS. Nyhetsradio, programproduktion, programledarträning, reportageövningar. Regelbundna övningar i direktsänd närradio och webbradio.

Journalistisk metod
Mediernas roll i samhället. Tryckfrihetsrätt, etik, spelregler för press och radio. Presshistorik, etermediernas utveckling. Journalistiska arbetsmetoder.

Kreativt skrivande
Kursen syftar till att stimulera skrivandet och din språkbehandling. Skrivövningar inom olika litterära genrer.

Statskunskap
Demokrati och yttrandefrihet. Politiska ideologier, partiväsen, folkrörelser. Rättsväsende, kriminaljournalistik, kommunala organ och politik. Tillämpningsövningar i journalistiska genrer.

Redigering och tidningslayout
Utbildning i Macintoshmiljö. Redigering i InDesign. Grundläggande kunskaper i typografi och layout.

Bildjournalistik/foto och video
Digital kamerateknik. Utbildning i Photoshop och digital bildhantering. Video för reportrar. Kursen syftar till att ge en sådan grund att kameran blir en självklar del i reporterjobbet.

Redaktionsövningar/praktik
Intensivveckor i redaktionell miljö för tidning och radio. Vi tränar redaktionella rutiner, och produktion under tidspress. Praktik 3-5 veckor, beroende på eget intresse.

Reportageresa
Första året avslutas med en reportageresa till Berlin där du tränar research och journalistikens längre format, reportage och dokumentär. Räkna med rese- och boendekostnader på cirka 2.500 kronor. Resan brukar vara omkring en vecka lång.

Upp


Kursinnehåll – Andra året

Du väljer tidnings- eller radiogren, med reservation för att vi har ett begränsat antal platser på radiogrenen. Radioutbildningen sker i samarbete med P4 Sveriges Radio Väst. Året ger en påbyggnad i tidning, radio, statskunskap, fördjupad skrivträning, litteratur, journalistisk metod med tonvikt på etik och yrkets arbetsmetoder.

Journalistisk metod
Fördjupning i yrkesrollens arbetsmetoder, redaktionellt ledarskap, publicistiska seder, etik och vetenskapsteori.

Statskunskap
Regering, riksdag och den politiska förvaltningen, välfärdsstatens framväxt, regional förvaltning, bistånd, flyktingmottagande, mångkulturella samhället, genuskunskap.

Kreativt skrivande
Fördjupning i litterära genrer, språk och språkbehandling. Med fokus på litteratur och författare i gränslandet mellan skönlitteratur och journalistik.

Praktik/Personligt grävprojekt
Yrkesinriktad praktik på redaktion under 8-10 veckor. Individuellt fördjupningsarbete under 5 veckor, där research och förarbeten liksom presentation och form bedöms.

Tidningsgrenen
Yrkesinriktad fördjupningskurs i de normalt förekommande arbetsuppgifterna på en dagstidningsredaktion. Regelbunden produktion av nyhetstidningar, webbtidningen Ljungskile Nyheter och featuremagasinet Öppen Horisont.

Radiogrenen
Yrkesinriktad fördjupningskurs i de normalt förekommande arbetsuppgifterna på radioredaktion, främst Sveriges Radio. Kursen ger en avancerad fördjupning i nyhetsradio, programproduktion, självkörd radio, HF-utbildning, röstträning och regelbundna direktsändningar av aktualitetsmagasinet Angeläget. Utbildningen sker i nära samarbete med P4 Sveriges Radio Väst. På radiogrenen kan maximalt åtta personer antas.

Upp


Lärare

På skolan finns en kunnig och erfaren lärarstab med bred kompetens inom medieområdet. Undervisningen i journalistik utförs av lärare med många års yrkeserfarenhet av journalistik från bl.a. Sveriges Radio, Expressen, Göteborgs-Posten och frilansverksamhet.

Jan Lindvall

Jan Lindvall var med och startade journalistutbildningen vid Ljungskile folkhögskola 1985, där han fortfarande är verksam. Han undervisar i radiojournalistik, skrivande och publicistfrågor. Har tidigare arbetat 15 år på Sveriges Radio och varit chefredaktör på Tidningen Broderskap. Janne har journalist-, lärar- och socionomutbildning.

Stefan Johansson

Stefan Johansson är journalist och arbetar sedan 2005 som lärare på Journalistlinjen. Har arbetat som frilansjournalist och tidsningsredigerare. Undervisar i bland annat journalistiskt skrivande, redigering och layout. Stefan är också ansvarig för folkhögskolans produktion av trycksaker och underhåll av dess hemsida.

Ellen Andersson

Ellen Andersson är journalist och undervisar i journalistik med särskild inriktning på digitala medier. Hon har arbetat som journalist i över tio år och främst inom webb. Hon har jobbat som reporter och webbredaktör på lokaltidningar, som publikredaktör, reporter och nyhetsuppläsare på P3, Sveriges Radio i Stockholm, och som reporter på TT Nyhetsbyrån. Hon har också jobbat med affärsjournalistik i USA.

Lena Bengtsson

Lena Bengtsson är sedan 1997 anställd som lärare på Journalistlinjen. Undervisar i foto och video. Hon har
under sex års tid varit biståndsarbetare i Bolivia. Lena är utbildad journalist, lärare, fotograf och har arbetat på Expressen.

Elisabeth Cederblad är journalist på Sveriges Radio Väst i Uddevalla. Hon undervisar i radio.

Linjen samarbetar dessutom regelbundet med journalister från bland andra Sveriges Television, Bohusläningen, TTELA, Göteborgs-Posten, Sveriges Radio och tidningarna Filter och Offside.

Under dina år på skolan kommer du att möta många gästföreläsare och experter inom journalistik och medier.

Journalistlinjen arbetar också med fortbildning för företag och organisationer samt med en distansutbildning i journalistiskt skrivande.

Upp


Inträdeskrav och ansökan

Sökande skall ha allmän behörighet till högskola (3-årigt gymnasium eller motsvarande). Arbetslivs- och föreningserfarenhet eller annat dokumenterat samhällsintresse är meriterande. Studierna förutsätter god allmänbildning och bra språkkunskaper.

Sista ansökningsdag är 15 april.

Ansökan görs bäst i digitalt ansökningsformulär på Folkhögskola.nu. Klicka på länken nedanför och därefter på knappen Ansök här på Folkhögskola.nu.

Ansök till kursen

Du kan också skriva ut en ansökningsblankett som PDF här.

För att öppna PDF-dokumentet behöver du Adobe Reader. Om du inte har detta program så kan du ladda ner det gratis från Adobes hemsida.

Till ansökan bifogar Du:

  • ett skriftligt porträtt av dig själv – en A4-sida räcker!
  • motivering varför du söker och varför du vill bli journalist
  • kopior på betyg, intyg, arbetsprover
  • två referenser

Efter en första genomgång av ansökningshandlingarna kallas ett urval till intervju- och antagningsdag 9 eller 10 maj 2016. Reservera dessa dagar redan nu!

Linjen har 36 platser fördelat på två årskurser.

Upp


Frågor?

Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Stefan Johansson, linjeföreståndare
E-post:
Telefon: 0736-44 65 48


SJF:s riktlinjer för utbildningar

Svenska Journalistförbundet har utarbetat riktlinjer för vad en journalistutbildning bör innehålla. Läs riktlinjerna här.

  Upp
Ljungskile folkhögskola     Besök Valdemar Svenssons väg 11, Ljungskile     Post 459 80 Ljungskile     Telefon 0522-68 69 00
62801
 
6